De vraag van vandaag is hoe kan ik mij niet meer schuldig voelen als ik een keer iets ongezonds eet? Deze vraag speelt bij veel mensen in het hoofd rond.’ Ik was zo goed bezig  met mijn eetpatroon en nu is die helemaal verpest omdat ik een paar koekjes heb gegeten. ‘ Hierbij heb ik wat tips die kunnen helpen zodat je een minder schuldgevoel krijgt over jezelf.

schuldig koekje

  • Het is menselijk. Vroeger in de oertijd zijn geëvalueerd als mens en zijn weer steeds meer gaan ontwikkelen. Hierbij ook onze grote van de hersenen. Uit onderzoek is gebleken is dat we suiker en vet nodig hadden in die tijd om onze hersenen te laten groeien. Dus als we toen aan suiker en vet konden komen aten we zoveel als we konden krijgen. Omdat onze hersenen dan het gevoel gaven dat je je goed voelt. Dus het is heel normaal als je dit soms nog steeds hebt.
  • Je komt bijna niet aan. Om een halve kilo aan te komen moet je meer dan 4500 kcal boven op je normale aantal kcal binnen krijgen. Dit is echt heel erg veel. Dus je zult na die eetbui echt het minimum aankomen. Als je daarna weer gewoon gezond eet of een keer een drukke dag hebt ben je dat gewicht al weer kwijt.
  • Schuldgevoel veroorzaakt vasten. Als je je schuldig voelt ga je meestal minder eten of maaltijden overslaan. Wat het gevolg hiervan is, is dat je dan meestal juist honger krijgt. Zo ben je veel vatbaarder voor een volgende eetbui en kom je in een visuele cirkel terecht. Ook is het niet goed voor je spijsvertering. (gezondheid, 2006)