Doelen stellen

Vandaag zit ik in mijn 10e dag van mijn 100 dagen challenge zonder alcoholgebruik.
Eerste 10 dagen geen alcohol ✔
Ook zou ik iedere dag gaan sporten, dit heb ik terug gebracht naar 6 van de 7 dagen in de week te sporten.
1 dag rust om te herstellen, 4 dagen krachttraining en 1 dag cardiotraining.

Stel voor jezelf ook doelen om zowel sportieve als gezondheids doelen te halen

meer variatie

Hoi Iedereen,
De vraag van vandaag is hoe krijg ik meer variatie in mijn voedingspatroon? Dit is voor veel mensen een dingetje, voor mij ook hoor. Je hebt makkelijk een vaste volgorde als je een druk leven leidt. Hierbij wat tips die misschien kunnen helpen.
• Klinkt misschien een beetje raar maar pak iedere dag een andere kleur fruit. Dit is goed voor je omdat ze verschillende soorten vitamines en mineralen bevatten. Je kunt zo je tussendoortje al variëren. PS dit is bij groente ook zo. Dus iedere dag een andere kleur groente en fruit en je zit safe.
Schijf van 5
• Heel veel mensen hebben een vast weekschema maandag eten we pasta, dinsdag eten we vis enzo. Doe eens gek en gooi heel het schema andersom zo kun je ook al variëren met de dagen waarop je iets anders eet.
• Gebruik seizoensgebonden producten zo kun je mee variëren per seizoen! Dit zijn de producten die in die tijd bijv. uit Nederland komen en daar een overvloed aan is. Vaak hebben de supermarkten in het bonusboekjes ook veel recepten staan die hier aandacht aan besteden. Het is zeker een kijkje waard! Seizoen producten zijn ook nog eens duurzaam, dus dat zijn al 2 vliegen in een klap!
• Varieer met kruiden. Kruiden kun je in allerlei soorten en maten krijgen. Van in poeder vorm tot vers. Door een keer een andere kruiden toe te voegen aan je maaltijd varieer je ook al. Het voordeel aan kruiden zijn dat ze weinig tot geen calorieën bevatten. Daarnaast zijn ze ook erg gezond. (dieet, 2013)

Schuld gevoel?

De vraag van vandaag is hoe kan ik mij niet meer schuldig voelen als ik een keer iets ongezonds eet? Deze vraag speelt bij veel mensen in het hoofd rond.’ Ik was zo goed bezig  met mijn eetpatroon en nu is die helemaal verpest omdat ik een paar koekjes heb gegeten. ‘ Hierbij heb ik wat tips die kunnen helpen zodat je een minder schuldgevoel krijgt over jezelf.

schuldig koekje

  • Het is menselijk. Vroeger in de oertijd zijn geëvalueerd als mens en zijn weer steeds meer gaan ontwikkelen. Hierbij ook onze grote van de hersenen. Uit onderzoek is gebleken is dat we suiker en vet nodig hadden in die tijd om onze hersenen te laten groeien. Dus als we toen aan suiker en vet konden komen aten we zoveel als we konden krijgen. Omdat onze hersenen dan het gevoel gaven dat je je goed voelt. Dus het is heel normaal als je dit soms nog steeds hebt.
  • Je komt bijna niet aan. Om een halve kilo aan te komen moet je meer dan 4500 kcal boven op je normale aantal kcal binnen krijgen. Dit is echt heel erg veel. Dus je zult na die eetbui echt het minimum aankomen. Als je daarna weer gewoon gezond eet of een keer een drukke dag hebt ben je dat gewicht al weer kwijt.
  • Schuldgevoel veroorzaakt vasten. Als je je schuldig voelt ga je meestal minder eten of maaltijden overslaan. Wat het gevolg hiervan is, is dat je dan meestal juist honger krijgt. Zo ben je veel vatbaarder voor een volgende eetbui en kom je in een visuele cirkel terecht. Ook is het niet goed voor je spijsvertering. (gezondheid, 2006)

Ontbijt tip

Tips voor een gezond en lekker ontbijt?
Voor veel mensen is ontbijten heel erg lastig. Je hebt s ‘ochtends weinig tijd om te ontbijten om in de keuken te staan om dit ontbijt te maken. Je moet misschien voor meerdere mensen ontbijt maken dus die van jou schiet erin. Maar ontbijten is zo belangrijk, ontbijt geeft je energie om het eerste deel van je dag door te komen. Daarom met deze tips kun je een snel en gezond ontbijt maken.

Ontbijt-1-1024x767

– Zet je wekker een kwartiertje eerder waardoor je wel de tijd hebt om rustig te ontbijten.
Vindt je dit dan echt te vroeg, Maak je ontbijt de avond van te voren en bewaar die in de koelkast. Het blijft gewoon goed in de koelkast dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
– Als je s ’ochtends weinig zin hebt in een boterham probeer dan of je er iets anders wel ik krijgt zoals havermout of muesli met fruit enz. Als dit ook niet lukt kun je een deel van je ontbijt doorschuiven naar je volgende eetmoment.
– Heb je echt heeeeel veel moeite om te ontbijten s ‘ochtends? Neem dan je ontbijt mee naar je werk. Zorg daar dan dat je daar een rustig plaatsje hebt om rustig te ontbijten.
– Een goed voorbeeld doet wonderen. Voor kinderen is een ontbijt ook heel belangrijk. Eet daarom heerlijk in rust met je kinderen aan tafel. Om tijd te besparen kun je de ontbijttafel de avond van te voren al klaar zetten. Je hoeft s ‘ochtends dan alleen nog maar de gekoelde producten uit de koelkast te halen. (voedingscentrum, 2001)
Hopelijk hebben jullie iets aan deze tips! Er volgen zeker nog nieuwe tips op deze blog aankomende weten.

Frisse start 2018

Hallo iedereen,

Nu de feestdagen weer voorbij zijn gaan we weer terug naar het normale leven met normale werkdagen. Weer gaan werken brengt haast en stress met zich mee. Geen tijd meer om te ontbijten, snel in de auto. Terug komst van werk snel even iets makkelijks klaar maken en daarna door voor de kinderen of sporten.

Er zijn verschillende oplossingen om dit probleem aan te pakken namelijk het volgende:

  • Plan je maaltijden in. Maak een schema met wat je de aankomende week wil eten en stem die zo af dat je op bepaalde dagen die extra druk zijn niet lang in de keuken hoeft te staan.
  • Maak je boodschappenlijstje in de volgorde van de verschillende delen van de supermarkt. Zo kun je al je boodschappen makkelijk en snel gelijk in je karretje leggen en kun je sneller naar de kassa om je boodschappen af te rekenen. Dit scheelt weer tijd en heb je meer tijd over voor de andere taken van die dag.

Hopelijk heb ik jullie zo een beetje kunnen helpen. Morgen volgen er meer tips over dit probleem, maar ook over andere problemen die voorkomen in de voedingsbalans thuis.

Fitness Awards 2017

Beat Yourself Sport-Studio en Ron Mol hebben een Fitness Award gekregen.
Ron is winnaar geworden van de Fitness Award “beste personaltrainer van de gemeente Breda”
Beat Yourself Sport-Studio heeft een Zilver Award gekregen, dit wil zeggen dat ze een beoordeling heeft gekregen van een 9 – 9,5
Wij zijn super trots omdat de beoordeling komt van onze eigen klanten.